(kontaktformulär längst ner på sidan)
Jag är Åsa Jaktlund, grundare av Enkätakuten. Jag vill göra det enkelt för människor att förstå och svara, samtidigt som kunderna får tydliga, pålitliga resultat att arbeta vidare med. För mig är enkäter mer än bara frågor och svar – de är en särskild form av kommunikation. Jag har erfarenhet av alla delar i en undersökning och hjälper er att navigera rätt så att ni får svar på det ni vill veta.
Utbildning:
BSc AppliedPsychology University of North London och Statistik vid Stockholms Universitet
Arbetsgivare – anställd som utredare, statistiker, projektledare för undersökningar:
Vision
Jusek
Sveriges läkarförbund
SIFO
Nynäshamns kommun
Övriga uppdrag
Ledamot i Etiska rådet för marknadsundersökningar
Medlem i referens/expertgrupp för V-A barometern Vetenskap och allmänhet
När ni inte har tid och möjlighet själva kan vi hjälpa er få ut det mesta av era undersökningar Vi vet att små detaljer kan göra stor skillnad för hur en fråga uppfattas. Genom att sätta oss in i er målgrupps perspektiv och noggrant välja formuleringar vill vi säkerställa att ni får relevanta svar som matchar era mål och ger en klar bild av resultaten. Vi hjälper er med hela eller delar av undersökningen.
Kontakta oss för en offert (hej@enkatakuten.se).
Ha respondenten i fokus
Tänk på hur frågorna uppfattas av den som ska svara. Välj ord och strukturera frågorna så att både ni som ställer frågorna och de som svarar menar samma sak. Testa gärna frågorna på målgruppen.
Motivera till svar
Det finns mängder av information idag och människor har i regel mycket som ska hinnas med till vardags. Vi behöver vara ödmjuka inför det faktum att det inte är givet att människor ska välja att lägga sin tid på att svara på enkäter. Var tydlig med vad svaren ska leda till. Vad ska respondenten få ut av att lägga sin tid på att svara på enkäten. Kommer det en rapport som de kan ta del av? Kommer svaren leda till förbättringar för dem som kund/medlemmar?
Tänk igenom analysen innan
Fundera redan i ett tidigt skede på slutprodukt/rapport och vad ni vill kunna se och presentera när enkäten är genomförd. På så sätt kan ni minska risken att missa något viktigt, och anpassa frågor och svarsalternativ så att ni kan göra de analyser ni vill.
Vill du fördjupa dig? Läs boken Enkätmetodik: att planera och genomföra en undersökning av Marika Wenemark (2023)
Vi börjar alltid med ett uppstartsmöte där vi tillsammans pratar igenom uppdraget. Det är såklart kostnadsfritt.